Z inicjatywy Fundacji Wspierania Polskiego Kolarstwa powstał pilotażowy projekt pn. „Digital Innovation in Cycling" - DigiCycle. W projekcie realizowanym w ramach Erasmus +, wspieranym przez Unię Europejską biorą udział czołowe federacje kolarskie z Danii, Niemiec, Hiszpanii, Europejska Unia Kolarska oraz holenderski Think Tank EUNIK. Głównym zadaniem tego wspólnego przedsięwzięcia jest popularyzacja kolarstwa z wykorzystaniem gamingu. Założeniem jest promocja tej dyscypliny sportu, aktywności fizycznej a w konsekwencji zainteresowanie młodych ludzi kolarstwem.
- Rozwój gospodarczy, ekonomiczny, zwłaszcza pandemia Covid 19 wpłynęły na wiele obszarów naszego życia. – mówi Michał Jackowiak, Prezes Fundacji Wspierającej Polskie Kolarstwo – Zamknięcie w domach ograniczyło mocno aktywność fizyczną nas wszystkich, niezależnie od wieku, a szeroki dostęp do technologii przyciągnął jeszcze bardziej do gier komputerowych. Widząc ten naturalny trend pomyśleliśmy nad jego wykorzystaniem i przekierowaniem zainteresowań na e – rywalizację, e-sport, a więc siłą rzeczy aktywność fizyczną. Wierzymy, że dzięki nowym technologiom, szerokiemu dostępowi do internetu uda nam się rozruszać nie tylko młodych ludzi, także starszych, czy też nawet osoby z pewnymi dysfunkcjami, niepełnosprawnościami. E-kolarstwo może być w takiej formule dla wszystkich, może nie tylko poprawiać sprawność fizyczną ale także poprawiać nasze samopoczucie psychiczne, przynosić radość ze współzawodnictwa.
Projekt DigiCycle realizowany w ramach Erasmus + mocno zakorzeniony jest w działaniach Europejskiej Unii Kolarskiej i jej federacji członkowskich mających na celu zwiększenie udziału wykluczonych i niedostatecznie reprezentowanych grup w tej dyscyplinie. Przyjęte założenia dotyczące zwiększenia aktywności fizycznej oraz wykorzystania innowacyjności cyfrowej w sporcie odnoszą się do priorytetów UE w tym zakresie.
- Wykorzystanie narzędzi cyfrowych przez organizacje sportowe w celu promowania sportu, integracji społecznej wydają się być koniecznością w obecnych cyfrowych czasach. – mówi Grzegorz Botwina, kierownik projektu z ramienia Polskiego Związku Kolarstwa. - Nasz projekt ma na celu zrozumienie w jaki sposób organizacje sportowe na różnych poziomach: międzynarodowe federacje sportowe, krajowe federacje i kluby sportowe, mogą wykorzystać symulatory cyfrowe do promowania sportu. Chcemy w ramach projektu stworzyć mapę drogową dla federacji kolarskich z Europy, po to by ułatwić im wdrożenie platformy Zwift jako narzędzia do promowania kolarstwa oraz zwiększenia aktywności fizycznej w różnych grupach społecznych.
Zadania na najbliższe miesiące, to wypracowanie wspólnie z partnerami planu działań, aktywności, eventów promujących e-kolarstwo. W kolejnych krokach opracujemy przewodnik dla organizacji sportych oraz kurs online, skierowany do klubów, organizatorów wydarzeń kolarskich oraz federacji sportowych na poziomie regionalnym i krajowym. Projekt zapewni zestaw dobrych praktyk i międzynarodową współpracę między organizacjami odpowiedzialnymi za rozwój kolarstwa w państwach członkowskich UE, zachęci do dalszego rozwoju współpracy wymiany pomysłów, rozwiązań które nie miałyby miejsca bez wdrożenia DigiCycle.